top of page

Millainen on hyvä rulli? Huoltolaitoksen asiantuntija vastaa

Jos rulli tarkoittaa sinulle kiireistä viikkoa , jonka jälkeen tarvitsisit toisen rullin, tämä juttu on sinulle. Ajamisesta ei nimittäin kannata tehdä suoritusta, jonka aikana juostaan pää kolmantena pyöränä erikoiskokeesta toiseen.



Rullihuoltolaitoksella työskentelevän erityisasiantuntijan Tupu Tiitiäisen erikoisalaa on mielen palautuminen ajosuorituksesta. Tupun työhön kuuluu muun muassa kuskien kouluttaminen teemoista kuten koneen ajaminen alas ja voimansiirto.


Millainen on hyvä rulli?

– Esimerkiksi sellainen, jonka aikana ehtii ajamaan sopivasti itselle soveltuvia erikoiskokeita. Riippuu tietysti kuskista mitä tämä kenellekin tarkoittaa. Tärkeintä on, että onnistuu ajamaan virheittä ja saa mahdollisimman paljon pisteitä, Tiitiäinen sanoo.

Onnistunut rulli sisältää vauhdikkaan ajamisen lisäksi myös aikaa palautua, eli siirtymätaipaleita, joilla kalusto ja kuski ehtivät hengähtää.


– Palautumisen tarve riippuu kuskin kuntohuipusta rullin alkaessa: jos valmistautuminen on jäänyt puolitiehen, kannattaa siirtymätaipaleet hyödyntää jäähdyttelyyn. Jos taas tuntee olevansa iskussa niin voi rohkeammin suunnitella erikoiskokeita siirtymien aikanakin jos niin haluaa. Tärkeintä on kuunnella itseään - sekä tallikapteenia.


Panosta omannäköiseen rulliin

Yksi onnistuneen rullin merkki voi olla se, ettei tarkalleen tiedä mikä viikonpäivä on – se tarkoittaa, että ainoa kello jolla on merkitystä, on sekuntikello.

Nykyään rullikokemukseen liittyy myös esimerkiksi sosiaalisen median luomat paineet ajaa erikoiskoe jollain tietyllä tavalla – olo, että muut ovat nopeampia, tarkempia ja kestävämpiä. Näissä tilanteissa Tupu suosittelee sulkemaan somen ja välttämään vertailua.


– Stereotyyppinen “vitun kova rulli” ei ehkä tarkoita sinulle sitä, mitä se tarkoittaa jollekin muulle. Panosta siis omannäköiseen rulliin.



Tupun neljä vinkkiä hyvään rulliin


  1. Älä nosta hypyissä. Älä hiljennä suoralla, jossa on mahdollisuus ajaa täysiä. Onnistumiset ruokkivat toisiaan ja loistosuorituksilla rakennat positiviista momemtumia kohti seuraavaa erikoiskoetta.

  2. Muistele aiempia rulleja. Mieti mikä aiemmissa rulleissa on ollut antoisinta? Muistatko olleesi ajokyvytön jonkun erikoiskokeen jälkeen, ja jos niin mikä sen aiheutti? Usein mieleen nousevat alempien pistesijojen sadasosakamppailut.

  3. Älä syyllistä itseäsi. Koetko syyllisyyttä jos edustamasi talli ei voitakaan tallimestaruutta? Jos keräämäsi pistesaalis jää pieneksi, sinulla on lupa sanoa että otit kaikesta huolimatta itsestäsi äärimmäiset tehot irti jokaisella erikoiskokeella.

  4. Muista tasapaino. Näytösrulleja saa ehdottomasti järjestää Winter Classicin ja kesärullin lisäksi jos haluaa. Huolehdi kuitenkin, että palaudut riittävästi rullien välissä. Ja muista, että tärkeintä on huolehtia riittävien bankettien järjestämisestä ihan tavallisessa arjessakin.



- RTT

145 katselukertaa
bottom of page