EU: Ajamista helpottava rullipassi voitaisiin ehkä ottaa käyttöön jo kesäkuussa

Suomi on aikeissa ottaa ompeluajokorttiin verrattavan todistuksen käyttöön toukokuussa.


Jarno Rulli rullimassa Latvian läpi ässä otsassa kesällä 2020.

EU:n rullikomissio esittää, että EU-alueella otettaisiin käyttöön digitaalinen ajotodistus, kansankielellä rullipassi, helpottamaan ajamista. Asiasta kertoi Euroopan rullikomission tiedottaja Rico Hauben. EU kutsuu järjestelmää nimellä "rullipassi" (rully passport).


Rullipassia ovat erityisesti toivoneet pandemiasta pahimmin kärsineet maat, kuten Italia, Latvia ja Eesti.


- Digitaalinen rullipassi voitaisiin ehkä ottaa käyttöön jo kesäkuussa, ja se mahdollistaisi kesällä vapaan, mutta samalla vastuullisen ajamisen EU-maiden välillä. Olennaista on, että kuskien statistiikat sekä yhteispisteet saadaan liikkumaan maiden välillä, totesi Hauben.


Asiasta on määrä keskustella viikonloppuna Winter Classicissa huippukuskien tapaamisessa. Passin voisi saada, jos Kansainvälisellä Rullikomitealla olisi tieto siitä, että kuski osallistuu tai on osallistunut Kortepohjassa järjestettävään MM-tason rulliin.


Ed Scamton kertoi helmikuun alussa, että EU valmistelee rullipassin käyttöönottoa. Scamtonilta kantautuneiden tietojen mukaan passin yksityiskohdista on käyty visuaalista vääntöä. Pohdintaa on herättänyt esimerkiksi se, mitkä tekstit passissa kirjoitetaan mustalla, ja mitkä punaisella tussilla.


- Lähtökohta on se, että rullipassiin hyväksytään Kansainvälisen Rullikomitean nyt hyväksymät neljä kesätallia, eli Panhard, Lancia, Zastava sekä Trabant. Eräät kuskit ovat kuitenkin ilmoittaneet ajavansa venäläisessä Sputnik-tallissa, Stigassa, Peltosessa ja mukana on myös muutama japanilainen käsityöläistalli. On toistaiseksi epäselvää, miten niihin suhtauduttaisiin, Scamton kertoo.


Rullipassi olisi käytössä vain kisakauden ajan. Se on määrä poistaa käytöstä, kun kaikki rullit on ajettu ja Kansainvälinen Rullikomitea KRK toteaa asian.


Euroopan rullikomissio arvioi helmikuussa, että rullipassin valmistelu voisi viedä noin kolme kuukautta. Budibetin statistiikka- ja tiedonhallinnan yksikön johtaja Simo Koipi kertoo RTT:lle, että aikataulutavoite on saada järjestelmä käyttöön Suomessa toukokuun aikana.


- Nimitys "rullipassi" on ongelmallinen, koska kyseessä on samalla rullimiseen oikeuttava henkilökohtaisen koskemattomuuden takaava kaulariipus. Digitaalisesta ajotodistuksesta käytettävä, noppien silmälukuun perustuva, termi "Kakkosnelonen" olisi meillä Suomessa huomattavasti parempi, Koipi huomauttaa.


Ajotodistus on määrä liittää kansalaisten ajotiedot kokoavaan Omarulli-palveluun.

(RTT)

38 katselukertaa